Minimalistisch fotografen is de kunst van het weglaten. Alleen dat laten zien wat echt belangrijk is. Het resultaat is vaak verbluffend esthetisch. Hoe pak je zoiets aan? Meester-minimalist en categoriewinnaar van de Roots Natuurfotowedstrijd 2020 Stefan Gerrits legt het uit.
” Less is more, of minder is meer. Daar gaat het eigenlijk om bij minimalistisch fotograferen. Het gaat dus over het vereenvoudigen, of het versimpelen, van de werkelijkheid door elementen en details te verwijderen tot een minimum dat nodig is om de aandacht direct op het onderwerp en alleen het onderwerp te krijgen. Het doel: de essentie van de foto te versterken.
Er zijn talloze tips hoe je beter, of wellicht anders, minimalistisch kunt fotograferen. Hier behandel ik er 3 die voor mij van essentieel belang zijn.
Simpel, simpeler, simpelst
Simpel is zeker niet saai. Het maakt een beeld vaak krachtiger en maakt dus meer emotie los. Het is dus belangrijk om er goed over na te denken wat nodig is voor een simpel, krachtig beeld, en wat je weg kunt laten voordat het inboet aan kracht en dus emotieloos dreigt te worden.
Lijnen en andere geometrische vormen
Leidende geometrische basisvormen, zoals hoeken, cirkels, maar ook lijnen worden geassocieerd met minimalisme. Probeer je compositie daarom te framen met slechts één basisvorm bijvoorbeeld een halve cirkel. Vormen en lijnen dragen ook bij aan het gevoel van schaal. Het gebruik van strikte herhaling, wel of niet in spiegelbeeld vorm, of symmetrie zorgt voor nog wat speelsheid en extra emotie.
Isolatie en negatieve ruimte
Een andere woord voor ‘isolatie’ met betrekking tot minimalistische fotografie is eigenlijk ‘sterker maken van de verbinding met het onderwerp’, maar dat bekt niet zo lekker. Omdat je kiest voor isolatie en het beeld daardoor weinig bevat, moet het onderwerp des te meer uitstralen. Dat kun je bereiken door voor onderwerpen te kiezen die bijvoorbeeld de fragiliteit van de natuur laten zien. Kwetsbare, moeilijk te fotograferen dieren, spreken tot de verbeelding en brengen daardoor meer emotie te weeg.
Negatieve ruimte, of openheid, geeft aan hoeveel bewegingsvrijheid het onderwerp heeft, oftewel ademruimte. Door te kiezen voor een grotere negatieve ruimte, wordt het beeld artistieker en versterk je de isolatie in het kwadraat. Als fotograaf wil ik juist dat bereiken. In de twee voorbeelden hieronder kun je dat goed zien:
Onderbelichten
Een belangrijk hulpmiddel bij minimalistisch fotograferen: onder- of overbelichten. Door onder of over te belichten verdwijnen storende, afleidende elementen. Alleen de essentie blijft over.”
Bekijk nog meer inspirerende “Zo fotografeer je …” artikelen.