Wilde bloemen zijn het ideale onderwerp als je eens flink wilt experimenteren met je camera. Bloemen lopen immers niet weg en je vindt ze overal. Lowkey, highkey, supermacro of groothoek. Zelfs het meest onopvallende bloemetje kun je prachtig in beeld brengen.
High key
Foto’s met veel lichte kleuren en weinig contrast worden in de fotografie ook wel ‘high key’ foto’s genoemd. Je kunt het beste high key foto’s maken met een bewolkte lucht omdat op een zonnige dag de contrasten al gauw te sterk zijn. Als er toch te fel licht is, kan een reflectiescherm helpen omdat daarmee het licht gelijkmatiger wordt.
Low key
Bij low key fotografie zijn veel donkere tinten te zien, zonder dat er sprake is van dichtgelopen zwarte vlakken. Ook hier zijn de contrasten beperkt. Voor low key fotografie (en ook voor high key) heb je een camera nodig die veel nuances kan weergeven. Bij eenvoudige camera’s (of telefoons) lopen donkere partijen eerder dicht. Een spannende manier om wilde bloemen te fotograferen.
Supermacro
Met een macrolens kun je details van wilde bloemen in beeld brengen die je normaal niet kunt zien. Door een tussenring te plaatsen tussen je camera en de macrolens kun je nog dichterbij komen en bijna abstracte platen maken. Als je het echt professioneel wilt aanpakken kun je ook een speciale supermacro-lens aanschaffen zoals de Laowa 25 millimeter Ultra Macro of de Canon MP-E 65 millimeter.
Scherp/onscherp
Als je meerdere bloemen in één foto hebt, is het (bijna) onmogelijk om ze allemaal even scherp te krijgen. Maar in de meeste gevallen is dat ook helemaal niet wenselijk. Alles even scherp wordt al gauw saai en bovendien kunnen (te scherpe) takjes of blaadjes in de achtergrond de foto zeer onrustig maken. Met minder scherptediepte (= lagere diafragmawaarde) kun je spannende beelden maken en heb je minder last van storende elementen.
Parallel aan de camera
Bij macrofotografie heb je sowieso minder scherptediepte, als het dan ook nog bewolkt weer is (en je diafragmawaarde dus omlaag moet) blijft er nog minder scherpte over. Dan kan het een goed idee zijn om de bloem parallel aan de camera te fotograferen. Dan zijn alle bloemblaadjes in ieder geval scherp.
Groothoek
Een macro- of standaardlens liggen het meest voor de hand bij bloemenfotografie, maar met een groothoeklens kun je ook hele verrassende effecten krijgen.
Beperkt kleurenpallet
5 handige tips om wilde bloemen te fotograferen
• Het loont de moeite om flink door de knieën te gaan bij bloemen. Soms is “plat op de buik, camera op de grond” zelfs de beste positie. Recht of schuin van boven gefotografeerde bloemen ogen vaak saai.
• Veel dezelfde bloemen in een foto zorgen voor rust en eenheid. Eén afwijkende bloem kan daarbij voor de nodige spanning zorgen. Bijvoorbeeld een veld klaprozen met één korenbloem.
• Bij dierenfotografie is het raadzaam om voldoende ruimte in de kijkrichting van het dier te creëren. Bloemen hebben ook vaak een kijkrichting, doordat ze licht gebogen zijn. Helt een bloem een beetje naar rechts, zorg dan dat deze aan de linkerkant van het beeld staat.
• Wind kan een spelbreker zijn bij bloemenfotografie. Een schermpje en een korte sluitertijd (1/500 of minder) kunnen helpen. Evenals geduld, want er komt altijd wel weer een windstil moment.
• Heb je last van storende grassprieten? Zorg dat je een schaartje bij de hand hebt. Hele pollen wegknippen gaat natuurlijk te ver, maar een paar sprietjes…
Kijk hier voor nog veel meer fototips en inspiratie.
Extra dik zomernummer van Roots
In de nieuwe Roots van juli & augustus vind je nog veel meer leuke natuurfotografie. Bestel de extra dikke zomereditie hier eenvoudig online. Gebruik de kortingscode ‘GRATIS’ en je betaalt geen verzendkosten.”