In de serie “Uitgelicht” bespreekt een natuurfotograaf zijn of haar recent gemaakte foto. Deze keer vertelt Bjorn van Lieshout over fotograferen met somber weer.
Dwing je jezelf eens om op een andere manier naar je onderwerpen te kijken.
De herfst is een seizoen van extremen. Aan de ene kant heb je de uitbundige kleurenpracht van de bladeren en de paddenstoelen, en anderzijds heb je het grijze najaar met mist, regen en kou. Veel fotografen richten zich voornamelijk op de kleurrijke kant, maar ook de sombere kant is de moeite van het fotograferen waard. Wanneer je gaat fotograferen op druilerige dagen dwing je jezelf om op een andere manier naar je onderwerpen te kijken. Vaak levert dit heel verrassende resultaten op.
Making the best of a bad situation
Meestal concentreer ik me op macrofotografie, maar deze keer was het licht belabberd. Bovendien kon ik ook geen onderwerpen vinden die me aanspraken. Zo liep ik door het bos, op zoek naar een geschikt onderwerp, toen mijn oog op dit tafereel viel: een open plek met varens op de bodem en de bomen die er in een halve cirkel omheen staan. Een lichte nevel zorgde voor atmosferisch perspectief, waardoor de foto meer diepte krijgt.
Ik stelde mijn statief op en bepaalde de compositie. De eerste testfoto’s leverden niet de sfeer op die ik zocht, dus moest ik de instellingen aanpassen. Door de belichting een paar stops naar beneden bij te stellen kreeg de foto wel de mysterieuze, donkere sfeer waar ik naar zocht.
Techniek
Doordat ik de camera op het statief had gemonteerd hoefde ik me geen zorgen te maken over de sluitertijd, dus heb ik de camera ingesteld op diafragmaprioriteit, met een diafragmagetal van f/8 en een belichtingsaanpassing van -2,3 stops levert dit een sluitertijd op van 1/50. In de nabewerking heb ik de kleurverzadiging nog iets verlaagd.
De tips van Bjorn
• Ook al zit het weer niet mee, ga toch gewoon op pad. Al kom je thuis zonder foto’s, je bent toch even lekker buiten geweest.
• Bijt jezelf niet altijd vast in een vooropgesteld plan, maar probeer ook open te staan voor andere onderwerpen en invalshoeken.
• Gebruik de belichtingscompensatie en de kleurtemperatuur om de gewenste sfeer in je foto’s te brengen. De truc is om niet altijd vast te leggen wat je ziet, maar om vast te leggen wat je wilt laten zien.
Hier vind je nog meer Uitgelichte foto’s