De kievietsbloem en V&D hebben iets met elkaar gemeen: allebei moeten ze consumenten lokken om hun voortbestaan te garanderen, maar de een slaagt daar beter in dan de ander. Het heeft allemaal te maken met vraag en aanbod: een bezoek aan V&D of een bezoek (van een hommel) aan een kievietsbloem mag nooit meer energie kosten dan het oplevert. Daar gaat het mis voor V&D. Een bezoek vreet energie, want zelden is duidelijk waar je wat kunt vinden. V&D is een doolhof zonder uitgang.
V&D wil iedereen bedienen, kievietsbloemen niet. Die hebben hun ‘winkelvloer’ beter op orde. En ze hebben zich gespecialiseerd. In hommels. En hommels weten exact wat bij kievietsbloemen valt te halen: nectar. Zeker, dat is risicovol, want als de klant je de rug toekeert, ga je ten onder. Maar de kievietsbloem is een durfondernemer met een schare trouwe klanten. Toch luidt ook de kievietsbloem de noodklok, want de hommels verkeren in zwaar weer. Klanten blijven weg, de bestuiving dus ook.
Toch moet de marketingafdeling van V&D beslist eens gaan praten met de pr-afdeling van de kievietsbloemen. Zij lokken namelijk met een simpel blokjespatroon op de bloembladen hun klanten. Dat zit zo: hommels zien niet de paarse bloemen die wij zien, hommels zien het landschap als een fotonegatief. Zij zien vooral een grauwgrijze wereld waarin de kievietsbloem, die lichtstralen reflecteert, net een fel verlichte lampion is die danst in de wind. Eenmaal dichterbij werkt het blokjespatroon op de bloemblaadjes een beetje als zo’n ansichtkaart die verandert wanneer je hem kantelt. Als een hommel een kievietsbloem passeert, lijkt het alsof de kievietsbloem begint te trillen. Dat triggert de hommel. Is de hommel eenmaal geland ‘in’ de bloem dan krijgt zij binnen nieuwe informatie. Daar wijst ultraviolet zonlicht, dat via het gras weerkaatst en zo de binnenkant van de kievietsbloem bereikt, de hommel de weg naar de oplichtende nectar.
Dat klinkt gecompliceerd, maar de les voor V&D is simpel: zorg dat mensen die de winkel in lopen op zijn minst weten welke kant ze op moeten voor een koffer of een blouse.