Hanneke Van Camp is een fotograaf met een missie en een diepe connectie met het Noorden. Ze trekt er het grootste deel van het jaar rond, geïnspireerd door de schoonheid van de landschappen en de levensvisie van de Sami, de oorspronkelijke bewoners van Sápmi. Op 7 en 8 december spreekt ze op het Lowland Photo Festival; in Roots december-januari geeft ze alvast een voorproefje.
Mist stijgt op boven een bevroren meer. De berken hebben hun blaadjes al even verloren, maar de laag vorst rond de takken glinstert prachtig in de ochtendzon. Het witte sneeuwtapijt wordt verdeeld in een palet van blauw en goud. De wereld lijkt stil te staan, ik geniet van de frisse lucht en laat mijn gedachten de vrije loop. Het is dat gevoel van rust en vrijheid dat me steeds doet terugkeren naar het Hoge Noorden, altijd voor een langere periode. De afgelopen jaren trokken we er het grootste deel van het jaar rond met ons kampeerbusje en onze tent. Voor meer fotografie, maar vooral ook om meer buiten te kunnen zijn en de natuur trager, intenser en van dichterbij te kunnen beleven.
Geïnspireerd door conservatiefotografen
Die liefde voor de natuur was er altijd al, maar na mijn studie biologie merkte ik pas echt met hoeveel fascinatie en enthousiasme ik naar de omgeving rond mij keek. Ik startte een opleiding fotografie en een postgraduaat wetenschapscommunicatie, en raakte geïnspireerd door conservatiefotografen als Ansel Adams en Carleton Watkins, beiden Amerikanen. Met hun foto’s droegen ze bij tot de oprichting van nationale parken. Net als de Canadees Paul Nicklen, die met SeaLegacy invloed wil uitoefenen op de politiek ter bescherming van de oceaan, of de Zweed Hans Strand, die met intiemere landschappen een verhaal vertelt, wil ik ook iets teweegbrengen. Dankbaarheid bij het zien van de schoonheid van de natuur bijvoorbeeld, en zo een grotere verbondenheid bereiken met onze natuurlijke omgeving.
Bij onze eerste reis naar Sápmi, het land van de Sami, voelde ik meteen waardering en een diepere connectie. Ik werd aangetrokken door het allemansrecht en de enorme diversiteit aan prachtige natuur, met een uitgestrektheid die me een gevoel van vrijheid gaf en waarin ik ook vrijwel meteen tot rust kwam. Van wilde kustlijnen en eindeloze bossen tot indrukwekkende bergtoppen en diepe fjorden, duizenden meren en valleien vol fauna en flora: nergens in Europa vind je plaatsen waar je zo ver kunt kijken, waarin je zo veel ruimte hebt en waarin de natuur overal lijkt te zijn.
Respect voor alles wat leeft
Ik bleef terugkeren naar het Hoge Noorden en ontdekte gaandeweg steeds meer over de landschappen, maar ook over de mensen daar. Want uiteindelijk kun je die grenzeloze landschappen en rijke natuur niet los zien van de mensen. Sápmi omvat dan ook zowel het land als het volk. Cultuur en natuur zijn er verweven, en dat al duizenden jaren. De levens visie van de Sami is gebaseerd op een diep respect voor alles wat leeft, en waarin geen land toegeëigend wordt.
Het vervolg van het interview, en veel meer prachtige beelden, vind je in Roots december-januari, een extra dikke wintereditie.
Met korting naar het Lowland Photo Festival!
Of je nu van plan bent om één dag of het hele weekend te genieten van het Lowland Photo Festival, ga met een mooie korting naar Lowland Photo Festival! Voor een dagticket betaal je € 42 per persoon (in plaats van € 47), voor een weekendticket € 74 p.p. (in plaats van € 84). Tickets bestellen kan via landschapvzw.com/product-categorie/tickets/. Om de korting te kunnen verzilveren, klik je het luik ‘Ja, ik ben reeds lid’ aan en plaats je in het opmerkingenveld bij het bestellen ‘Roots’.
Meer zien/lezen
- Als je gaat fotograferen in de sneeuw moet je een paar dingen op orde hebben, zoals je witbalans en je belichtingscorrectie. Maar soms hoeft dat niet. Handige tips voor sneeuwfotografen!
- Het is er donker en vaak koud, en ze herbergen onnoemelijk veel geheimen. Geen wonder, gezien die enorme dieptes. Dit zijn de 10 diepste zeeën en oceanen. Het meten en verkennen van die dieptes vergt een sterk staaltje techniek: hoe dieper je afdaalt, hoe hoger de druk.
Tekst en foto’s: Hanneke Van Camp