Mist fotograferen. In de herfstmaanden is de kans op een mistige ochtend extra groot en dat biedt fotografische kansen! Een mooie ochtendmist heeft zijn voor- en nadelen. Alle storende elementen in een landschap verdwijnen als er mist hangt, maar een mooie diepte in je mistfoto’s krijgen is een grote uitdaging. Fotograaf Bert Faber vertelt:
“In ons kleine kikkerlandje met veel landschapsvervuiling door allerlei hoogbouw, elektriciteitsmasten en dat soort zaken, is mist ideaal om het één en ander te verdoezelen. Sowieso geeft mist een hele ander gevoel aan je foto’s. Vaak wordt het mysterieus en sfeervol. Als ik een mogelijkheid heb om te gaan fotograferen is het eerste wat ik doe, de weersvoorspellingen voor de voor die ochtend checken. Op basis van de weersvoorspellingen bepaal ik waar ik naartoe ga. Windstille koude nachten met een hoge luchtvochtigheid staan bijna garant voor mistige omstandigheden. En dus kan ik mist fotograferen. Dan blijven de macrospullen thuis en gaan de landschapslenzen in de fotorugzak.
Overbelichten
Als je op de automaat fotografeert kan het bij mistige omstandigheden zijn dat je allemaal saai grijze foto’s als eindresultaat krijgt. Dit komt doordat de belichtingsmeter van je camera gefopt wordt door het egaal witte licht en daardoor gaat onderbelichten. Een of twee stops overbelichten zorgt voor sprankelende mistfoto’s bij mist fotograferen.
Oeps nu is het wel erg mistig
Als je met je camera rondloopt door de mist heb je grote kans dat je lens beslaat, met als resultaat dat je foto’s wel erg mistig worden. Check dus regelmatig even je lens of die niet beslagen is. Een zonnekap wil soms wel helpen om dit enigszins te voorkomen.
Zwartwit
Een mistfoto omzetten naar zwartwit werkt vaak heel goed om een foto terug te brengen naar de kern. Dit kan resulteren in minimalistische maar daardoor ook krachtige beelden. Less is more.
Onderwerpen
Wat zonder mist een saaie foto wordt kan juist met mist een sterk beeld opleveren. Denk aan een solitaire boom die uit de mist opduikt.
Beeldopbouw
Bij landschappen is het vaak interessant om een aandachttrekkend element in de voorgrond te hebben. In dit geval de gele bomen. De glooiingen en de overige bomen zorgen ervoor dat er ondanks de mist toch veel diepte in deze foto zit.
De regel van derden
Een bekende compositie regel binnen de fotografie is de regel van derden. Deze is toegepast in bovenstaande mistfoto om een sterke compositie te krijgen. De reiger staat op ongeveer 1/3 van de zijkant en onderkant en voor de meeste kijkers geeft dat een prettig en natuurlijk beeld. Zekere in deze mistige omstandigheden geeft zo’n 1/3 – 2/3 een bepaalde houvast. Regels zijn er om van af te wijken, maar hier werkt het heel goed.”
Ook in deze mistige opname van Walter van Os werkt de 1/3-2/3 regel heel goed. Als het ree in het midden van de foto had gestaan was het een beetje saaie mistfoto geworden.
Spannende grondmist
Grondmist kan spannende beelden opleveren, zoals in deze plaat van Hans van Wijck. Doordat de koppen van de herten net boven de dikste mist uitsteken is het een bijzondere foto geworden.
Ook in deze foto van Hans van Wijck zorgt de grondmist voor een spannende sfeer.
Oneindigheid
In deze foto van Ronald Kamphuis zorgen de nevels voor een mystieke sfeer. Doordat de grens tussen het water en de lucht onzichtbaar is, is er een soort van oneindigheid in deze foto.
Ook deze foto van Britta Johansson is een mooi voorbeeld van een oneindige diepte, veroorzaakt door mist en water. De afwezigheid van een horizon zorgt voor een dromerige sfeer.
Tip
Net als bij sneeuwlandschappen heeft je camera de neiging om (dikke) witte mist een beetje grijs te maken. Een beetje overbelichten kan de oplossing zijn.
Meer lezen over fotograferen in mist en nevel
Zo fotografeer je bij zonsopkomst.
Het verhaal achter de foto van de grutto in de mist